VII Babiogórska Konferencja Naukowa w Zawoi pt.: „Babia Góra. Na styku kultur” Zawoja 30 września 2022 r.
Konferencja naukowa, towarzysząca 38. „Babiogórskiej Jesieni” w 2022 roku, będzie oscylowała wokół pojęcia styku/obszaru w pobliżu granicy dzielącej, ale także łączącej pewne przestrzenie. Rozważania będą dotyczyć zetknięcia kultur, w centrum których znajduje się Babia Góra, rozumiana i interpretowana jako wspólna przestrzeń do życia, punkt odniesienia, walor i magnes dla wielu jej zdobywców, ale także jako pogranicze, zapora, trudna do przebycia bariera broniąca dostępu „obcych” do tego, co „nasze”. Poruszymy między innymi takie zagadnienia, jak specyfika warunków życia ludności i ich znaczenie kulturotwórcze wokół transgranicznej Babiej Góry, a także zajmiemy się relacjami na styku ekologii, kultury i edukacji. Badawczemu namysłowi poddamy przemiany tożsamości kulturowej społeczności pogranicza, w tym transnarodowe praktyki mieszkańców Podbabiogórza.
Prowadzenie konferencji – dr Katarzyna Ceklarz (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.) Redakcja pokonferencyjnego wydawnictwa – Katarzyna Słabosz-Palacz (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.)
9:30-10:00 |
Rejestracja uczestników |
10:00 |
Oficjalne otwarcie konferencji |
10:10-10:30 |
Granice i pogranicza w refleksji antropologicznej dr hab. Kinga Czerwińska, prof. UŚ (Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach) |
10:30-10:50 |
Obraz kultury tradycyjnej okolic Babiej Góry w świetle materiałów źródłowych Polskiego atlasu etnograficznego dr hab. Anna Drożdż, prof. UŚ (Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach) |
10:50-11:10 |
Polskie gwary okolic Babiej Góry – historia i stan obecny prof. dr hab. Maciej Rak (Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katedra Historii Języka i Dialektologii) |
11:10-11:30 |
Przerwa kawowa |
11:30-11:50 |
Wybrane festiwale wokół Babiej Góry w kontekście „dobrych praktyk” na rzecz ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego oraz ochrony różnorodności form wyrazu kulturowego dr Joanna Dziadowiec-Greganić (Polskie Towarzystwo Ludoznawcze Oddział w Krakowie) |
11:50- 12:10 |
Związek Beskidowy (Beskidenverein) versus Towarzystwo Tatrzańskie Katarzyna Łopuszyńska (Instytut Goethego w Krakowie) |
12:10-12:30 |
Dźwięki z dwóch stron Góry. Audiosfera wokół Babiej Góry dr Łukasz Sochacki (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego) |
12:30-14:00 |
Przerwa obiadowa |
14:00-14:20 |
Przemiany krajobrazu kulturowego na obszarach zamieszkiwanych przez Górali Babiogórskich i Górali Orawskich dr Krzysztof Miraj (Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu) |
14:20-14:40 |
Kinderlandverschickung (KLV). Kolonie niemieckich dzieci w Zawoi. Historia zdjęć z czasów II wojny światowej. dr Magdalena Kwiecińska (Muzeum Tatrzańskie im. dra T. Chałubińskiego w Zakopanem) |
|
dyskusja i podsumowanie konferencji |
Granice i pogranicza w refleksji antropologicznej
Termin ‘granica’ wywołuje wiele skojarzeń. Wśród nich znajdują się te o negatywnych konotacjach, ponieważ granica oznacza koniec tego, co wiadome, oswojone, a daje początek temu, co obce, nieudomowione. Równocześnie granica może wywoływać refleksję o obietnicy tego, co rozciąga się poza nią, a co warte jest poznania. W pozytywnym aspekcie – granica daje nadzieję. Granica stanowi fundamentalny mechanizm porządkowania ludzkiej rzeczywistości. Dzieli, ale paradoksalnie, w tym samym momencie, łączy w przestrzeniach pogranicznych, które stanowią miejsce kontaktu swojego z innym, znanego z niepoznanym. Konsekwencją tego spotkania jest dynamizm występujących na pograniczach procesów kulturotwórczych. Różniący się od siebie przedstawiciele grupy społecznych, wchodząc ze sobą w kontakt, prowadzą intensywną wymianę odmiennych wartości i wzorów kultury. To oznacza, że ludzie pogranicza są uczestnikami konfrontacji w wymiarach, jakie pogranicze generuje: etnicznym, regionalnym, kulturowym czy religijnym. Przekraczanie granic, zarówno obiektywnych (istniejących realnie w przestrzeni fizycznej, społecznej, politycznej lub kulturowej), jak i subiektywnych, świadomościowych, symbolicznych, bezpośrednio wpływa na kształtowanie osobowości i tożsamości społecznej. Człowiek na-granicy czy człowiek pogranicza posiada inny rodzaj wrażliwości. Doświadczanie graniczności wiąże się bowiem z intensywnością różnorodnych doznań, które mogą w zależności od złożonych czynników, kształtować szereg postaw i stosunków społecznych. W wystąpieniu zostaną poruszone najważniejsze wątki dotyczące zjawisk generowanych przez granicę, pogranicza oraz ludzi na-granicy, a które podejmowane są na gruncie współczesnej myśli etnologicznej i antropologicznej.
dr hab. Kinga Czerwińska – profesor Uniwersytetu Śląskiego, antropolożka kultury, związana z Instytutem Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prodziekan ds. promocji i współpracy ze środowiskiem lokalnym Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ (2016–2019) oraz prodziekan ds. rozwoju, promocji i współpracy z otoczeniem Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji UŚ (2019–2020). Uczestniczyła w kilku projektach badawczych, w tym międzynarodowych. Wyniki swoich badań prezentuje na konferencjach w Polce i za granicą. Jest autorką kilkudziesięciu artykułów i prac zwartych. Członkini m.in. Rady Naukowej Muzeum Śląska Cieszyńskiego i Muzeum Węglowego Guido w Zabrzu, ekspertka ds. niematerialnego dziedzictwa kulturowego z ramienia Międzynarodowej Organizacji Sztuki Ludowej World – IOV i Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół antropologii sztuki, sztuki ludowej, w tym stroju ludowego. Obecnie prowadzi badania nad rolą dziedzictwa w kulturze współczesnej.
|
Obraz kultury tradycyjnej okolic Babiej Góry w świetle materiałów źródłowych Polskiego atlasu etnograficznego
Badania terenowe prowadzone w ramach Polskiego atlasu etnograficznego dotyczyły rozpoznania elementów dawnych wiejskiej kultury tradycyjnej, jak również tych, które w okresie powojennym w znacznym stopniu zmieniły kulturowy obraz badanych obszarów. Eksploracje terenowe prowadzone były w wybranych punktach badawczych na terenie całej Polski w granicach ustalonych po drugiej wojnie światowej. Zwyczaje wiejskie z okolic Babiej Góry zostały opisane w oparciu o informacje zgromadzone podczas eksploracji terenowych w Lipnicy Wielkiej. Zakres tematyczny prowadzonych badań był szeroki. Obejmował zjawiska z zakresu obrzędowości rodzinnej i dorocznej, wybrane normy społeczne, wiedzę i wierzenia ludowe. Szczególnie dużo uwagi poświęcono materialnym elementom decydującym o specyfice kultury wiejskiej. Ważnym uzupełnieniem prowadzonych wywiadów jest zgromadzony materiał fotograficzny. W niniejszym opracowaniu zaprezentowane zostaną wyniki badań prowadzonych przede wszystkim w latach 60. XX wieku oraz w latach późniejszych we wspomnianej miejscowości.
dr hab. Anna Drożdż – profesor Uniwersytetu Śląskiego, etnolożka i antropolożka kultury, zatrudniona w Instytucie Nauk o Kulturze w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Specjalizuje się w problematyce związanej z dziedzictwem kulturowym i kulturą tradycyjną (w szczególności obszarów wiejskich) oraz nowymi możliwościami wykorzystania i interpretowania materiałów źródłowych zgromadzonych w ramach Polskiego Atlasu Etnograficznego.
|
Polskie gwary okolic Babiej Góry – historia i stan obecny
Gwary bezpośrednich okolic Babiej Góry, czyli orawską, babiogórską i żywiecką, łączy bardzo wiele, ale też wiele różni. Spośród wymienionych najlepiej została opracowana gwara orawska (por. J. Kąś, Słownik gwary orawskiej, Kraków 2003 i 2011), która wraz z gwarą żywiecką (dokładniej południowożywiecką) jest zaliczana do gwar góralskich. Z kolei gwara babiogórska ma charakter jednonosówkowy, co nieco oddala ją od wymienionych. Wspólne dla gwar okolic Babiej Góry są przede wszystkim toponimy i – dziś wychodzące już z użycia – słownictwo pasterskie (w tym karpatyzmy). Jedno i drugie jest świadectwem wpływów wołoskich.
prof. dr hab. Maciej Rak – profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Polonistyki UJ, Katedra Historii Języka i Dialektologii), absolwent filologii polskiej na UJ (2004 r.), doktorat obroniony na WP UJ (2006 r.), habilitacja w 2015 r. Zainteresowania naukowe: etnolingwistyka, frazeologia gwarowa, gwary Podtatrza, aksjolingwistyka gwarowa, historia dialektologii, etnolingwistyki i etnografii. Autor Słownika frazeologicznego gwary Dębna w Górach Świętokrzyskich (Kraków 2005), trzech monografii: Językowo-kulturowy obraz zwierząt utrwalony w animalistycznej frazeologii gwar Gór Świętokrzyskich i Podtatrza (na tle porównawczym) (Kraków 2007), Kulturemy podhalańskie (Kraków 2015), Jan Karłowicz w świetle materiałów archiwalnych (2021), i wydawca 3 tomów materiałów źródłowych: Materiały etnograficzne z Podhala Ignacego Moczydłowskiego (Kraków 2011), Materiały do etnografii Podhala (Kraków 2016), Materiały do dziejów polskiej dialektologii i etnologii. Listy Cezarii Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz-Jędrzejewiczowej, Adama Fischera, Antoniego Kaliny, Izydora Kopernickiego, Kazimierza Nitscha, Seweryna Udzieli, Juliusza Zborowskiego (2018). Współredaktor 7 tomów naukowych. Autor ponad 100 artykułów z zakresu językoznawstwa, redaktor naczelny czasopisma „LingVaria“.
|
Wybrane festiwale wokół Babiej Góry w kontekście „dobrych praktyk” na rzecz ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego oraz ochrony różnorodności form wyrazu kulturowego
Wystąpienie będzie próbą przybliżenia fenomenu szeroko pojętych festiwali dedykowanych tradycji i dziedzictwu kulturowemu (takich jak festiwale folklorystyczne, folkowe, etniczne, regionalne zarówno o zasięgu lokalnym, ogólnokrajowym, jak i międzynarodowym) w perspektywie dwóch niezwykle popularnych w ostatnich latach konwencji UNESCO: Konwencji w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 roku oraz Konwencji w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego z 2005 roku. Pod uwagę zostaną wzięte trzy następujące festiwale: Babiogórska Jesień odbywająca się w Polsce, Tydzień Kultury Beskidzkiej odbywający się w Polsce oraz w Republice Czeskiej oraz Gajdovačka odbywający się na Słowacji. Wymienione systemy ochrony i zarządzania niematerialnym dziedzictwem kulturowym oraz formami/ekspresjami wyrazu kulturowego skonfrontowane zostaną z innymi festiwalami, które uzyskały już – bądź starają się uzyskać – reprezentatywny status tzw. dobrej praktyki w zakresie ochrony i promocji dziedzictwa i różnorodności kulturowej. Przybliżona perspektywa poddana zostanie analizie przez pryzmat współczesnych teorii studiów nad dziedzictwem, dyplomacji kulturowej oraz stosunków międzykulturowych.
dr Joanna Dziadowiec-Greganić – antropożka kultury, kulturoznawczyni, menedżerka i animatorka kultury. Ekspertka ds. ochrony i zarządzania dziedzictwem i pamięcią kulturową oraz międzykulturowości ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa niematerialnego, dziedzictwa mniejszości oraz wielokulturowego, w tym festiwali. Certyfikowana mediatorka. Aktualnie etnoekspertka i Przewodnicząca Rady Programowej w Fundacji ARTS małopolskiego koordynatora Europejskich Dni Dziedzictwa. Współtwórczyni Kooperatywnego Ośrodka Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego K-ORSO/Dziedzictwo, ambasadorka archiwistyki społecznej Centrum Archiwistyki Społecznej w województwie małopolskim. Pomysłodawczyni i współtwórczyni aplikacji mobilnej do identyfikacji, archiwizacji, digitalizacji i promocji dziedzictwa EtnoStoria. Wieloletnia wykładowczyni między innymi na UJ i UKSW, ekspertka dziedzinowa dla organizacji kulturalnych i medialnych, między innymi ekspertka: Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój, CIOFF Polska, Obserwatorium Żywej Kultury, Instytutu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Autorka licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych – w tym dwóch książek: Festum folkloricum. Performatywność folkloru w kulturze współczesnej. Rzecz o międzykulturowych festiwalach folklorystycznych (Warszawa 2016) i Handmade in Wiśniowa = Wiśniowsko rócno robota. O najbardziej materialnym z niematerialnych aspektów dziedzictwa kulturowego w pogranicznej gminie Wiśniowa (Wiśniowa–Wrocław 2019). Koordynatorka interdyscyplinarnych projektów badawczo-animacyjnych z zakresu dziedzictwa i międzykulturowości.
|
Związek Beskidowy (Beskidenverein) versus Towarzystwo Tatrzańskie
W artykule omówiono rywalizację i koegzystencję stowarzyszeń górskich w procesie zagospodarowania turystycznego w rejonie Babiej Góry oraz warunki społeczno-polityczne, w jakich one powstawały i funkcjonowały. Artykuł koncentruje się na współzawodnictwie i zarazem współpracy tytułowych stowarzyszeń narodowości polskiej i niemieckiej. Beskidenverein utworzono na wzór austriackiego stowarzyszenia Alpenverein. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości pozostał on największym stowarzyszeniem niemieckim prowadzącym działalność turystyczną w Drugiej Rzeczpospolitej. W tym czasie uczestniczył on w ostrej rywalizacji z Polskim Towarzystwem Tatrzańskim. W artykule opisano rosnącą rolę organizacji narodowych i eskalację narodowych tarć na terenie, gdzie stykały się interesy obu towarzystw. Rywalizacja obejmowała pozyskiwanie członków, wytyczanie własnych szlaków turystycznych, możliwości przekraczania granicy, budowę schronisk, etc. Konflikty wywoływały też nacjonalistyczne i szowinistyczne treści w publikacjach stowarzyszeń. Konkluzją artykułu jest wskazanie motywacyjnej funkcji rywalizacji i potwierdzenie elementu narodowego w walce o zagospodarowanie beskidzkich szczytów. W pracy wykorzystano polsko- i niemieckojęzyczne materiały archiwalne, współczesną prasę i literaturę.
Katarzyna Łopuszyńska – filolożka germańska, emerytowana nauczycielka akademicka w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych UJ. Prowadziła zajęcia w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie. Pracowała dla Niemieckiego Towarzystwa Oświatowego w Opolu. Pełniła obowiązki związane z nadzorem metodycznym dla zespołu języka niemieckiego w Szkole Języków Obcych Profi-Lingua w Krakowie. W Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. J. Tischnera w Krakowie prowadziła zajęcia między innymi w zakresie krajoznawstwa z elementami kultury krajów niemieckiego obszaru językowego. Związana z Goethe-Institut – Instytutem Kultury i Informacji Naukowo-Technicznej RFN. Egzaminatorka w Instytucie Goethego, przeprowadzająca egzaminy w kraju i w Niemczech. Interesują ją koncepcje i sposoby realizacji podejścia interkulturowego w nauczaniu języka obcego. Prowadzi działalność w ramach własnej firmy, Biura Usług Lingwistycznych, będąc od wielu lat tłumaczką przysięgłą języka niemieckiego. Współpracowała z wieloma wydawnictwami i instytucjami, między innymi z Instytutem Pamięci Narodowej – Oddziałową Komisją Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Krakowie i Społecznym Komitetem Odnowy Zabytków Krakowa. Współpracuje także z Centralnym Ośrodkiem Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie.
|
Dźwięki z dwóch stron Góry. Audiosfera wokół Babiej Góry
W pierwszej części wystąpienia przedstawione będą główne założenia antropologii dźwięków oraz propozycja rozumienia pejzażu dźwiękowego jako niematerialnego dziedzictwa kulturowego. W drugiej części referatu zostaną krótko przedstawione wyniki prowadzonych przez autora badań nad audiosferą Krakowa jako niematerialnym dziedzictwem miasta oraz cyfrowe narzędzia (tj. mapy online) prezentowania wyników badań. W trzeciej części zaproponowana zostanie możliwość wykorzystania antropologii dźwięku oraz tworzenia dźwiękowych map na terenie Zawoi oraz wokół Babiej Góry. Suplementem do wystąpienia będzie szkic mapy wraz z nagraniami, jakie autor wykonał na terenie Zawoi i okolic.
dr Łukasz Sochacki – etnolog, asystent w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego, wykładowca na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, prowadzi badania etnograficzne na Sycylii i w Małopolsce, interesuje się antropologią dźwięku, religijnością i współczesnymi mitami. Redaktor tomu Góralszczyzna mniej znana. W poszukiwaniu lokalnych tradycji (Kraków 2020), autor książki Boska cząstka i inne mirakula (Kraków 2022), koordynator projektu „Mapowanie ciszy. Galenosfery Krakowa”, którego celem jest zmapowanie i dźwiękowa dokumentacja zróżnicowanych stref ciszy w Krakowie, a także wstępne zdiagnozowanie zagrożenia związanego ze wzrostem hałasu w przestrzeni miasta.
|
Przemiany krajobrazu kulturowego na obszarach zamieszkiwanych przez Górali Babiogórskich i Górali Orawskich
Autor w opracowaniu podejmuje próbę ukazania nie tylko odrębności kulturowej obszaru zamieszkiwanego przez Górali Babiogórskich i Górali Orawskich, ale przede wszystkim przemian krajobrazu kształtowanego przez wieki w trudnym górskim terenie. Na jego ewolucję wpływ miało wiele różnorodnych czynników antropogenicznych i przyrodniczych. Determinowały one lokalną gospodarkę, stosunki społeczne i szeroko rozumianą kulturę. Działalność człowieka na obszarach zamieszkiwanych przez Górali Babiogórskich i Górali Orawskich zmieniała się jednak na przestrzeni wieków. Wraz z nią przekształcał się krajobraz kulturowy. Przemiany te zachodziły jednak z różną intensywnością u analizowanych grup etnograficznych Karpat Zachodnich. Nie bez znaczenia były tu punkty ciążenia Górali Babiogórskich i Górali Orawskich, które rozgranicza wyniosły dział wodny stanowiący linię styku lokalnych kultur. W niniejszym opracowaniu autor pragnie również ukazać znaczenie środowiska przyrodniczego w kształtowaniu granicy pomiędzy obszarem zamieszkiwanym przez Górali Babiogórskich a Ziemią Orawską.
dr Krzysztof Miraj – geograf, doktor nauk o Ziemi. Od 2003 roku pracuje jako nauczyciel w Zespole Szkół im. Bohaterów Westerplatte w Jabłonce. W 2009 roku został zatrudniony na stanowisku wykładowcy w Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej w Nowym Targu, gdzie prowadzi wykłady i ćwiczenia na kierunkach: gospodarka przestrzenna oraz turystyka i rekreacja. Jego zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się na przemianach gospodarczych na obszarach górskich, użytkowaniu ziemi, turystyce, dziedzictwie kulturowym oraz flisactwie karpackim. Jest autorem licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych, wśród których są też artykuły w „Roczniku Babiogórskim” i „Roczniku Orawskim”.
|
Kinderlandverschickung (KLV). Od tych zdjęć zaczyna się pewna opowieść o Zawoi…
Kinderlandverschickung (w skrócie KLV) było akcją zorganizowaną podczas II wojny światowej, która miała na celu ewakuację niemieckich dzieci i młodzieży z bombardowanych przez alianckie lotnictwo miast na terenie Rzeszy. Zdecydowano, że górska część Generalnego Gubernatorstwa (wraz z dystryktem lwowskim, ale także Prusami Wschodnimi i Śląskiem) jest dla nich najbardziej bezpieczna ze względu na dużą odległość od brytyjskich baz lotniczych. W pierwszej połowie lat 40. do akcji włączono kilkaset tysięcy dzieci i młodzieży, które rozdzielone od rodziny, pozostały przez kilka lat pod opieką nauczycielek i wychowanków Hitlerjugend. Akcja miała na celu nie tylko ochronę tej młodzieży, ale także poddanie jej nazistowskiej ideologii. Na konferencji zaprezentowanych zostanie dziewiętnaście zdjęć, które są świadectwem wydarzeń tamtych lat w Zawoi. Do dziś nikła jest wiedza na ten temat i niewiele napisano o KLV w polskich opracowaniach.
dr Magdalena Kwiecińska – etnolożka, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, kustoszka Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, członkini Rady ds. Niematerialnego dziedzictwa kulturowego przy MKDiN, Komisji Etnograficznej PAU i Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Współpracowała z Fundacją Ośrodka KARTA w dziale Archiwum Historii Mówionej. Od lat prowadzi etnograficzne badania terenowe w Polsce i za granicą z zakresu dziedzictwa kulturowego Karpat. Kuratorka wystaw, autorka artykułów, filmów etnograficznych i dokumentalnych, redaktorka naukowa „Rocznika Podhalańskiego”. Laureatka Nagrody Województwa Małopolskiego im. Romana Reinfussa w 2019 roku.
|
|